Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Stół Bitewny




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 65 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Wojnacja
 Post Napisane: N wrz 10, 2017 06:48 
Offline
Pan Maruda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr kwi 07, 2010 16:41
Posty: 1969
Obrazek

http://wojnacja.blogspot.com/

opis autorów napisał(a):
Opis: Wojnacja jest dynamiczną grą taktyczną, symulującą starcia małych oddziałów w świecie fantasy.

Wojnacja powstawała początkowo jako prostsza i bardziej przyjazna odskocznia od komercyjnych gier bitewnych. Tworzona przez doświadczony zespół graczy, miała niełatwe zadanie zapewnienia satysfakcjonującej rozgrywki swoim, bardzo wymagającym, twórcom. Z biegiem czasu okazało się jednak, że dzięki systematycznemu rozwojowi stała się w pełni samodzielną grą spełniającą niemal wszystkie pierwotne założenia…
Wojnacja jest więc dynamiczną grą taktyczną, symulującą starcia małych oddziałów w świecie fantasy. Do gry potrzeba więc kilku modeli, niewielkiego stołu o rozmiarach przynajmniej 40 na 60 centymetrów, kilku małych elementów terenu, kostek sześciościennych, miarki centymetrowej oraz wydrukowania i wycięcia dostępnych na stronie kart jednostek. Spisane niżej zasady są kompletne i pozwalają na rozegranie pełnej rozgrywki. Elementem stanowiącym o otwartości systemu jest jednak przede wszystkim przeniesienie dużej części zasad na karty jednostek, dzięki czemu w danej rozgrywce wszystkie istotne dla graczy informacje znajdują się przed nimi. Dodatkowo umożliwia to płynne dodawanie nowości czy nanoszenie poprawek bezpośrednio na ogólnodostępne karty.
Największą i niezaprzeczalną zaletą Wojnacji jest jednak znaczna dowolność w doborze modeli. Sugerowany przedział 28-32mm (ok. 1:60) pozwala bowiem zacząć rozgrywkę dwóm graczom w cenie nieznacznie przekraczającej najmniejsze gry planszowe, jednocześnie pozostawiając miłośnikom bitewnego modelarstwa i kunsztu, pełne pole do popisu.
Teraz u progu drugiej edycji, z dumą prezentujemy owoc kilkunastu lat usprawniania cudzych gier bitewnych oraz pięciu lat tworzenia własnej. Odświeżona i usprawniona Wojnacja powraca, aby stanąć do walki o tytuł najbardziej taktycznej i realistycznej figurkowej gry osadzonej w świecie fantasy.


Prawdopodobnie znalazłem idealny dla siebie system, a przynajmniej wszystko na to wskazuje.

Wojnacja to pół-fanowski, polski skirmish fantasy. Pół-fanowski z tego względu że ma wydane papierowy podręcznik i "produkowane" akcesoria, z drugiej strony nie jest nastawiony na zarobek a "gadżety" są sprzedawane raczej po kosztach jako promocja systemu.

System poznałem na Wojnie Światów, gdzie drogą kupna nabyłem podręcznik i gumową matę do gry - jedno i drugie łącznie kosztowało szalone 25zł.

Podręcznik zawiera zasady gry (bez zasad jednostek) oraz minimalistyczny opis dostępnych frakcji i jest dość... kieszonkowy w swych rozmiarach
Obrazek
(Zasady są dostępne w wersji elektronicznej na stronie gry, a w wersji papierowej do nabycia w mgla.pl)

Mata do gry prezentuje się następująco:

Obrazek
Zdjęcie wyszło mi trochę nieostre, ale w praktyce wygląda naprawdę bardzo fajnie. I od tej właśnie maty zaczyna się największa zaleta systemu - W grze używane są centymetry zamiast cali, co pozwoliło na zmniejszenie pełnowymiarowego "stołu" do gry do.... 50cm x 60cm. Nie potrzeba wielkich blatów ani ogromnych kartonów makiet, można zagrać na dowolnym biurku lub stole w kuchni z użyciem jednego domku, dwóch murków i krzaka. Nie ukrywam, dla mnie jest to rozwiązanie idealne - nawet gdybym był dużo bardziej aktywny bitewniakowo to i tak nie miałbym gdzie trzymac w mieszkaniu blatu 124x124, nie mówiąc o kartonie z makietami.

Na zdjęciu zaznaczyłem strzałkami dwie linie - mają podwójną funkcję - oznaczają strefy wystawienia oraz wskazują strefę środkową (w niektórych scenariuszach jeśli nie masz w niej jednostek to przegrywasz - zabezpiecza przed schowaniem jednego pampra w roku stołu przez przeciwnika).

Odnośnie samej gry - pokazówka w której brałem udział to było 6 modeli (Dzielni Rycerze) vs 10 modeli (Gupie Gobliny), podobno jest to w miare standardowa skala konfliktu. Gra zaleca okrągłe podstawki (dla piechoty 20-30mm) i faktycznie robią tam robotę, chociaż ja planuję zagrać kilka gier (jeśli tylko znajdę chętnych) z użyciem mordheimowych kwadratów.

Dostępne z frakcje (z moją interpretacją, czym dana frakcja jest, po opisy autorów zapraszam do podręcznika) to:

- Imperium Kiryjskie - Nilfgaard z Wiedźmina
- Wolni Kupcy - Marienburg z Warhammera
- Krasnoludzkie Rody - klasyczne wredne, chciwe brodacze
- Dzikie Elfy - elfy z Wiedźmina, dzikusy przypominające bardziej sadystyczną indiańską bojówkę niż Galadriele i Elronda
- Rycerskie Lenna - Bretonnia (Warhammer)/Cadwallon (Konfrontacja)
- Bękarty Helheim - nieumarli
- Władcy Bestii - Wikingowie z oswojonymi dzikimi zwierzętami
- Klany orków - wiadomo
- Córki Nemezis - fanatyczki z żeńskiego klasztoru
- Goblińskie Wioski - klasyczne gobliny
- Śnieżne Elfy - elfi psychopaci i rasiści żyjący tam gdzie zimno
- Mroczne Krasnoludy - Krasnoludy, które są Mroczne
- Goblińscy wynalazcy - bardziej ogarnięci niż ich wioskowi kuzyni, podobnie jak ich odpowiedniki w Warcrafcie są w stanie tworzyć zaawansowane machiny bojowe (w tym Warmachinopodobne roboty)

Chyba jedyna rzecz z "klasycznych" fantasy która nie jest obstawiona to wszelkiej maści chaos i demony.
Zasady jednostek przedstawione są w formie kart (które trzeba sobie wydrukować i wyciąć :( ) i dostępne są tutaj na stronie gry http://wojnacja.blogspot.com/

Skoro są karty, nie mogło zabraknąć specjalnych umiejętności jednostek - rycerz na koniu może tratować inne jednostki, pająki zatruwają inne jednostki, a goblińskie Włóczniaki mogą skakać z dzidą jak o tyczce. Nie wygląda jednak żeby było tego aż tyle, żeby gra mogła cierpieć na syndrom Warmachine/Malifaux, gdzie trzeba uczyc się wszystkich zasad na pamięć żeby jakoś ogarniać grę.

Aktywacja jednostek odbywa się naprzemiennie, zgodnie ze "stosem" ułożonym z kart jednostek które nie zostały jeszcze zdjęte - ustalonej kolejności aktywacji nie można zmienić do momentu ruszenia się wszystkimi jednostkami. Daje to +2 do rozkminy, bo planując posunięcia trzeba mocno próbować przewidywać kolejność u przeciwnika.

Naprzemienna aktywacja w ogóle rządzi, nie ma problemu że przez x czasu jedna osoba stoi i paczy jak przeciwnik robi swój ruch.

Ciekawym rozwiązaniem jest mechanika Kondycji - działa trochę jak focus w Warmachinie - są to punkty, za które możemy dodać sobie bonus do jakiejś statystyki przed rzutem, lub wykonać specjalne ataki (jeśli się taki ma). Niektóre modele mogą mieć jakieś specjalne uwarunkowania związane z Kondycją - goblińscy maruderzy, jeśli kondycja spadnie im do 0 i będą wyczerpani, stwierdzają że "Pergole, nie robie" i zawijają do chaty.

Obrazek
Sama gra pokazowa wyglądała tak. (Zdjęcie z Facebooka Wojny Światów, nie moje) Ciasno? Niekoniecznie!


Nie ukrywam, jestem zachwycony. Mam nadzieję, że nie okaże się że nie ma z kim zagrać i mi przejdzie.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
 Post Napisane: N wrz 10, 2017 06:48 
 


Góra 
  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: N wrz 10, 2017 07:02 
Offline
Przodownik pracy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz kwi 08, 2010 12:03
Posty: 1968
Wygląda fajnie, bardzo fajnie :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: N wrz 10, 2017 08:08 
Offline
Jedyny Czarny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt kwi 06, 2010 12:32
Posty: 2460
wpraszam się na pokazówkę w październiku. przywiozę dwa domki i trochę pomalowanych figurków. powiedz tylko, czy koledzy z Karnawału dadzą radę w tym systemie, czy muszę grać orkami?

_________________
Przygoda i Rozrywka? Co za kapitalny pomysł! Musimy sprawić, by ta rzecz nie stała się zbyt cholernie popularna, albowiem cała hołota także będzie chciała w to grać! - JKW Książę Walii


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: N wrz 10, 2017 09:23 
Offline
Pan Maruda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr kwi 07, 2010 16:41
Posty: 1969
Naturalnie zapraszam!
Wydaje mi sie ze moze byc problem z Karnawalem, bo tak jak pisalem, nie widze tutaj Chaosu wsrod frakcji.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: N wrz 10, 2017 09:33 
Offline
Śniący
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr kwi 07, 2010 21:19
Posty: 388
Poczytałem karty jednostek - duży wybór, dla każdego coś miłego, chociaż brakuje mi jakichś przykładowych artów, które przybliżają pogląd autora na jednostkę (chyba, że takowe są w podręczniku).

Chętnie pilotażówkę bym sobie zagrał.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: N wrz 10, 2017 09:54 
Offline
Jedyny Czarny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt kwi 06, 2010 12:32
Posty: 2460
a właśnie, czy gra jest pomyślana tylko pod dwóch graczy, czy można rozgrywać bitwy w kilka osób?

_________________
Przygoda i Rozrywka? Co za kapitalny pomysł! Musimy sprawić, by ta rzecz nie stała się zbyt cholernie popularna, albowiem cała hołota także będzie chciała w to grać! - JKW Książę Walii


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: N wrz 10, 2017 13:51 
Offline
Pan Maruda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr kwi 07, 2010 16:41
Posty: 1969
Podrecznik nic nie wspomina o grach wieloosobowych, ale mysle ze wtedy trzeba by zrobic szersze (1,5x lub 2x) pole gry, nie wiem tez jak rozwiazac kwestie naprzemiennej aktywacji. Zawsze mozna tez rownolegle zagrac 2 (lub wiecej) gier 1v1 - pokazowa gra, razem z tlumaczeniem mi zasad zajela okolo godziny. Miejsca starczy, czasu tez.

Przyznam ze mi tez brakuje jasniejszego nakreslenia wizji swiata przez autorow - na stronie projektu jest dosc obszerny artykul o snieznych elfach, powinno byc cos takiego dla kazdej frakcji. Gdzies w internetach widzialem opinie ze autorzy specjalnie nie chca narzucac swojej wizji, zeby nie ograniczac wyboru modeli. Nie do konca to do mnir przemawia, przyznam.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: Pn wrz 11, 2017 14:57 
Offline
Przodownik pracy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz kwi 08, 2010 12:03
Posty: 1968
Podoba mi się w tym systemie, że gra się na takich małych blatach, które łatwo można bardzo zróżnicować. Dużo więcej sensu nabiera też tutaj ruch po kilkanaście cm, polegający nie na wielkich manewrach wojskowych a po prostu przeskakiwaniu przez płotek. Jakoś tak swojsko ;) Do tego gobliny konstruktorzy brzmią mega.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: Wt wrz 12, 2017 19:58 
Offline
Pan Maruda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr kwi 07, 2010 16:41
Posty: 1969
Dzisiaj w ruch poszły nożyczki i klej do papieru

Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojnacja
 Post Napisane: Pt wrz 22, 2017 19:31 
Offline
Jedyny Czarny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt kwi 06, 2010 12:32
Posty: 2460
przyznaj się którą nację wybrałeś.

ja ostatnio w wolnych chwilach zapoznawałem się z podręcznikiem. również nie jestem w pełni przekonany do delikatnie zarysowanej wizji świata przedstawionego i konkretnych nacji, ale być może wyjdzie to ostatecznie systemowi na plus (zdjęcia poglądowe z podręcznika bardzo zacne i różnorodne). o samej mechanice się nie wypowiem, bo bez zapoznania się z kartami czuję, że coś mi umyka, ale na pierwszy rzut oka oferuje większa różnorodność na polu bitwy, więc na razie plusik. nie przekonuje mnie natomiast system kampanii, wydaje mi się o wiele mniej barwny od mordheimowego. za to przekonuje mnie system punktowy przy podliczaniu wyniku bitwy, wydaje się być dobrym i dopracowanym pomysłem. nie mogę się doczekać sprawdzenia systemy w boju.

_________________
Przygoda i Rozrywka? Co za kapitalny pomysł! Musimy sprawić, by ta rzecz nie stała się zbyt cholernie popularna, albowiem cała hołota także będzie chciała w to grać! - JKW Książę Walii


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
 Post Napisane: Pt wrz 22, 2017 19:31 
 


Góra 
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 65 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona

Strona główna forum » Stół Bitewny


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Tłumaczenie phpBB3.PL